Постинг
11.02.2012 16:23 -
Прехода на България .23 години след краха на СССР .Колко бързо забравихте
Автор: aidriell
Категория: Политика
Прочетен: 2156 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 12.03.2012 00:25
Прочетен: 2156 Коментари: 0 Гласове:
0
Последна промяна: 12.03.2012 00:25
Българските икономисти участвали в изготвянето на стратегията за трансформация на Българската централната планово ориентирана икономика към свободно пазарно ориентирана чрез "плавен преход "
АРХИТЕКТИТЕ
на
Прехода
към Free Market Capitalism и Пазарно ориентирана икономика
Ричард Ран тогавашният вицепрезидент и шеф икономически директор на Американската Търговска Камара e фигурата под чието ръководство горният екип изготвя и създава национална стратегия за Транзиция на България за преход към свободно пазарно ориентирана Икономика -Free Market Capitalism .
Много българи свързват името ви г-н Ран с трудностите на преходния период заради вашата стратегия наречена в България план „Ран-Ът“. Кои от идеите й намирате за работещи през годините и кои се оказаха грешни?
- Като погледна прехода на други страни, мисля, че трябваше да настояваме за още по-бързи промени. Реформите и стратегията не бяха прилагани изобщо до 1997г.
Ако бях икономически магьосник и бях почнал промените в първите месеци след колапса през 1989 г., мисля, че нещата щяха да се развият много по-добре.
Щяхте да избегнете инфлацията.
Препоръчах да се въведе валутен борд още през 1990 г., но вие не го въведохте чак до 1997 г.
1996 г., ви сполетя хиперинфлацията.
По поръчка на Луканов ли написахте стратегията ?
Да. Помня един мой разговор с него през октомври 1990 г., когато правехме първоначалния вариант на програмата, а той бе премиер. Дадохме му я и след няколко дни той ни извика в офиса: „Ричард, това е много либертански доклад. Трябва да бъде социалистически. Ще приложим само част от него.“
Казах му, че икономиката е процес и за да работи, трябва да се гледа като цяло, а не оттук-оттам.
След поканата от Българското правителство Ран пристига в България с екип от американски специалисти .
Те асемблират тим от българските експерти .
Кулминацията е 600 страници документ наречен
"Проект за Български Икономически Растеж и Транзиция "
Този именно документ ще очертае бъдещето на милиони Български Граждани и хора за години и години занапред в България .Той и в момента определя всичко което се случва.
Планът се базира на опита от други държави с много по ограничен ресурс от нашия които много бързо са били трансформирани в добре работещи пазарни икономики с добър стандарт на живот за хората живеещи там .
Основни точки в плана са :
-Приватизация на над 2200 държавно планово управлявани дружества .
-Реформа в монетарната данъчната и банковата системи .
-Изтегляне на държавата от търговията и частните дружества и премахване на всички бариери в търговията
-Реформиране на социалната сфера околната среда и образованието .
-Реформиране в огромният външнотърговски комплекс на България . Всички експерти препоръчват бързи промени за да се ограничи в най кратки срокове
"тежестта "която ще се появи иминентно при подобен преход от комунизъм с планово управление към маркет капитализъм.
Междувременно поради колапса на СССР икономическата ситуация в България се влошава.
От една страна главните ни търговски партньори Ирак,Кувейт Катар и страните на Близкият изток имат огромни проблеми и доставките са ни блокирани.
Кувейт е повратна точка на конфликт в региона и Америка налага пълно търговско ембарго.
Преди дори самото ембарго да започне да действа колапсът на диктатурата на Тодор Живков заварва България с разрушена икономика и с над 11 милиарда долара чуждестранен външен дълг .
Натрупаният от комунистите към външни търговски кредитори за времето на съществуването дълг е 11 милиарда долара .
Той е основата на просперитета за 40 години като стандарт на живот в България .
Именно той е поддържал стандарта на живот на нашите родители заедно с бартерната търговия между България и Русия и България и Близкият изток .
Привилигированото ни положение на търговия обаче с тези държави е било безспорно за нас.
България е имала дългосрочни външно търговски връзки с тези партньори така и тяхното доверие
Дългосрочни налични поръчки и контракти и постоянно растящ обмен между тях заздравяващо се стратегическо бизнес партньорство .
Всичко накрая се е материализирало в огромни валутни приходи в някои сегменти на комплекса като оръжие и изгодна търговия по програми петрол срещу храни
земеделска продукция и оръжие срещу машини ,суровини,техологии и материали
Така погледнато всичко е работило перфектно .
Докато е имало комунизъм.
Плановата икономика и петилетките са продуцирали количества стоки които са били пласирани в общността и на изток дори при пълно изключване на основните пазарни фактори търсене и предлагане като Русия е абсорбирала почти изцяло износа ни а огромната мрежа външнотърговски дружества всички работещи на пазарен принцип са ни осигурявали така необходимите долари-твърда валута .
Тодор Живков ясно е осъзнавал обаче че вътрешната ни икономика е била пълен абсурд и въздух под налягане който и при най малката контракция на комунизмът ще рухне.
Затова и в последните години на комунизмът усилено се говореше за правене на българският лев конвертируем къмто международните валути.
БКП е имала години наред предварителна изпреварваща информация постъпваща от Външно Търговският Комплекс ясно показваща абсурдността на икономиката ни и силната ни зависимост от волята а Русия.
След колапса на СССР вътрешната ни валута лева се срина и показа какво следва в всяка планово проектирана икономика рано или късно.
На този етап вече беше твърде късно да се предприемат каквито и да било мерки за ограничаване на повредата а силната инфлация на лева ядеше покупателната сппособност на хората с минути .
Скоро левът вече струваше на международните пазари дори не толкова колкото самата му хартия на която бяха напечатани банкнотите. .
Всички помним какво последва .
Зимата на Виденов ,протестите,купонните системи ,липсата на стоки и храна в магазините , 500- те лева купуващи един брой хляб в магазина .
Надменно е да се търси голяма конспирация отвъд тази която създадоха 45 години управляващите ни господа комунисти .Много държави се реформираха и в момента са с три пъти по високи стандарти на живот .
Всички заклеймяващи прехода хора са или невежи или не виждат по далече от носа си че алтернатива липсва .
До ден днешен България се управлява от същата тази комунистическа върхушка от хора които контролираха и все още контролират всичко в България.
Мутрите ,пирамидите и всичко останало са следствия на погрешно направен преход .
Тези субекти просто заемат една освободила се пазарна ниша.
Социалният аспект на прехода обаче изцяло помрачи всичко и до ден днешен.
Най големият ни проблем от икономическа гледна точка беше че
нашият най голям търговски партньор СССР осигуряващ ни ,технологии машини,оборудване на бартерен принцип срещу нашите местно произведени стоки и фермерска продукция изчезна а пазарите ни ни там рухнаха.
Каналите за импорт и експорт вече не работеха .
Новото правителство в Кремъл диктуваше вече радикално различни нови условия
Само СССР пазарът и загубата ни дотук вече ни коствуваха над 20% от БВП на година .
За да направи още по сложна икономическата ни ситуация Москва отказва какъвто и да било бартер като изиска заплащане единственно и само в твърда валута -долари.
Ние нямаше откъде да вземем долари при положение че левът ни не струваше нищо Икономиката ни никога не е работела на пазарен принцип а външнотърговският ни комплекс доставящ изцяло валутата необходима на държавата ни бе с усложнена външна обстановка която беше спряла износа и търговиятаи не функционираше нормално по едни или други причини.
Друг е въпросът че впоследствие целият външнотърговски комплекс с всички фирми и подразделения бяха заграбени от шепа хора а всякаква документация унищожена .
Така всички наши западни предприятия останаха под контрол на шепа хора
( тези контолиращи прехода и държавата до ден днешен)
И така България беше залята от колабиращи предприятия ,сектори ,валута ,банки.
Крайната равносметка беше хаос и безработица ежедневно растящи цени и недостиг на основни продукти .Въведе се купонна система .
Унищожени бяха благосъстояние и инфраструкрура за трилиони долари от нереализирана търговия и кражби .
Хиперинфлацията унищожи валутата на държавата а дребните спестявания и парите на хората за старини никога не бяха възстановени нещо което е нечувано дори и в капитализъм в който държавата гарантира винаги дребните спестявания на хората в
банките.
И така .,
40 години комунизъм под ръководството на другаря Тород Живков през ноември 1989 г. всичко се срина.
СДС въведе валутен борд
Икономистът Ричард Ран пристига с делегация и оформя екипа който ще бъдат т.нар Архитекти на прехода в България
Като приближен на Роналд Рейгън Ран застъпва изцяло принципите на рейганомиката а именно:
-Ниски данъци
-Държавна ненамеса в бизнеса
-Премахване търговските бариери
В докладите изпратени от Ран до Американската камара на търговия се набляга на
реформа в Аграрният ни сектор и се анализират много детайлно причините за изключителното според доклада по мащаби замърсяване на околната среда и водите в България .
В часта на обработваемите земи определени региони в които Комунистическият аграрно промишлен комплекс е действувал и използувал неконтролируемо препарати ,хербициди и химикали земите ни буквално са били напоени и замърсени с химикали и пестициди.
Комунистическият аграрно промишлен комплекс безконтролно е изливал тежки и отровни пестициди като е замърсил изключително голяма част от площа на обработваемата земя а усложняващ факт е че индустриалните ни производства същодопринасят с замърсяване поради тотално остарелите методи на добив .
Ран набляга в докладите си че поради липса на свободна преса в комунистическият режим и липсата на воля при управляващите информацията за магнитута на отравяне и замърсяване и проблемите с околната среда са били тотално игнорирани с години от БКП.
В момента за наша радост всичко това е минало и почти изцяло нашите обработваеми земи са чисти и тези органични замърсители от години са отдавна абсорбирани и липсващи но за тези години тогава
в докладите на Ран ясно се посочат че някои от най тежко субсидираните ни производства в България са тези с най голем ефект на замърсители в държавата.
В края доклада той казва :
"Повредата и отравянето в специфични региони на обработваемата земя е значителна"
За всеки отделен сектор в България бива изготвен детайлен доклад от препоръки и оценки и решения като общият проект е о 600 страници в няколко секции :
1) Глава първа -Очертава детайлно ситуацията в Българската икономика.
2)Глава втора -Политика и мерки в различните сектори за успешен преход .
3)Глава три-Необходими интитуционални промени за насърчаване продуктивност в пазарна икономика и специфиччно важни индустрии за България
Нека всеки сам си направи изводите докъде сме я докарали в реформите след като до 1990 г нито една точка от насоките не е изпълнена .
Единственно сме раздържавили и окрали хиляди предприятия и сме умищожили инфраструктурата и пазарите си които именно ни бяха нужни за да възкресим икономика на пазарен принцип .
Субсидии инавсякъде от тютюн до земеделие .
Липса на реално работеща конкуренция на пазарен принцип
Държава работеща с комунистически прийоми вряща си носа в всеки един сектор
АРХИТЕКТИТЕ
на
Прехода
към Free Market Capitalism и Пазарно ориентирана икономика
Bulgarian Advisory Team
- Ivan Angelov
Chief Economic Advisor to the Prime Minister
Ventsislav Antonov
Karl Marx Higher Institute of Economics
Roumen Avramov
Institute of Economics, Bulgarian Academy of Sciences
Valeri Borisov
Legal Advisor, Ministry of Economy and Planning
Ventsislav Dimitrov
Institute of Economics, Bulgarian Academy of Sciences
Gentcho Dimov
Chief Economist, Ministry of Foreign Economic Relations
Stoyou Dulev
Deputy Minister of Economy and Planning
Nikola Galabov
Institute of Economics, Bulgarian Academy of Sciences
Ilia Georgiev
Institute of Economics, Bulgarian Academy of Sciences
Roumen Georgiev
General Manager, Mineralbank
Dimitar Kostov
Deputy Minister of Finance
Ivan Kostov
Lenin Higher Mechanical and Electrical Engineering Institute
Emil Harsev
Karl Marx Higher Institute of Economics
Tatyana Hubenova
Institute of Economics, Bulgarian Academy of Sciences
Dimitar Ivanov
Institute of Economics, Bulgarian Academy of Sciences
Lilia Karakasheva
Director General, Ministry of Foreign Economic Relations
Nayden Naydenov
Deputy Minister of Economy and Planning
Neviana Krusteva
Research Fellow, Ministry of Foreign Economic Relations
Georgui Pankov
Deputy Minister for the Economic Reform
Ognian Panov
Director, Institute of Economic Management
Athanas Paparizov
Director General, Ministry of Foreign Economic Relations
Ognian Pishev
Chief Economic Advisor to the President
Nan Pushkarov
Institute of Economics, Bulgarian Academy of Sciences
Dimitar Shopov
Vice Chairman, Committee on Labor and Social Security
Boyan Slavenkov
Institute of Economics, Bulgarian Academy of Sciences
Stefan Stoylov
Minister for the Economic Reform
Milcho Stoymentov
Karl Marx Higher Institute of Economics
Todor Valtchev
Institute of Economics, Bulgarian Academy of Sciences
Hristina Vutcheva
Scientific Research Institute Ministry of Finance
U.S. Advisory Team
- Richard W. Rahn, Co-Chairman
Vice President and Chief Economist, U.S. Chamber of Commerce
Executive Vice President, National Chamber Foundation
Ronald D. Utt, Co-Chairman
Vice President, National Chamber Foundation
Former Associate Director for Privatization, Office of Management and Budget
Jill Bezek Jones
Project Manager, National Chamber Foundation
Allen E. Abrahams
Executive Director, Southern Agronomics, Inc.
John G. Bertram
President, FCBlInterMarketing
Mark Bloomfield
President, American Council for Capital Formation
John L. Bowles
Vice President, Sales and Marketing, American Spring Wife Corporation
Mary K. Bush
Chief Operating Officer, Federal Housing Finance Board
Former Vice President for International Finance, Federal National Mortgage Association
Former U.S. Alternate Executive Director, International Monetary Fund
Mark C. Frazier
Chairman, The Services Group
Mark S. Fowler
Senior Communications Counsel, Latham and Watkins
Former Chairman, Federal Communications Commission
Wlliard R. Gallagher
Vice President, International Operations, Textron Inc.
Gordon A. Graves
Vice President, Global Technology Resources
Peter J. Hill
Research Fellow, The Independent Institute
Bennett Professor of Economics, Wheaton College
Michael F. Hoynes
Executive Vice President and Group Management Director, FCB/Leber Katz Partners
Frederick B. Krieble
President, Management United
Robert H. Krieble
President, Krieble Associates, Inc.
Former Chairman, Lottite Corporation
Lawrence A. Kudlow
Senior Managing Director and Chief Economist, Bear, Stearns & Co. Inc.
Former Associate Director for Economics and Planning, Office of Management and Budget
M. Kay Larcom
Associate Director, Office of Central and Eastern Europe, U.S. Chamber of Commerce
Clayton L. Lescalleet, Jr.
Senior Consultant, Teleconsult, Inc.
Bowdre P. Mays
Senior Vice President, CIGNA Worldwide, Inc.
Charles E. McLure, Jr.
Senior Fellow, Hoover Institution on War, Revolution and Peace
Former Deputy Assistant Secretary of the Treasury for Tax Analysis
J. William Middendorf, II
Chairman, Middendorf & Company, Inc.
Former President and Chief Executive Officer, Financial General Bankshares
Former U.S. Ambassador to the European Communities; and Former Secretary of the Navy
James C. Miller, III
Chairman, Citizens for a Sound Economy
Co-Chairman, Tax Foundation
Former Director, Office of Management and Budget
Former Chairman, Federal Trade Commission
Charles Murray
Bradley Fellow, American Enterprise Institute for Public Policy Research
Author, Losing Ground: American Social Policy 1950–1980
Grover G. Norquist
President, Americans for Tax Reform
Carl A. Pescosolido
Research Fellow, The Independent Institute
President, Sequoia Enterprises
Gordon C. Seybold
President, Global Technology Resources
Bernard H. Siegan
Director of Law & Economics Studies, Law School of the University of San Diego
Eugene L. Stewart, Esq.
Partner, Stewart and Stewart
Graciela D. Testa
Editor, International Health & Development
Marco Terribilini
Manager, Bulgaria and Romania, Philip Morris, Europe
George M. Vredeveld
Professor of Economics, University of Cincinnati
Director, Greater Cincinnati Center for Economic Education
Wayne A. Wittig
Deputy Associate Administrator, Federal Procurement Policy, Office of Management and Budget
Ричард Ран тогавашният вицепрезидент и шеф икономически директор на Американската Търговска Камара e фигурата под чието ръководство горният екип изготвя и създава национална стратегия за Транзиция на България за преход към свободно пазарно ориентирана Икономика -Free Market Capitalism .
Много българи свързват името ви г-н Ран с трудностите на преходния период заради вашата стратегия наречена в България план „Ран-Ът“. Кои от идеите й намирате за работещи през годините и кои се оказаха грешни?
- Като погледна прехода на други страни, мисля, че трябваше да настояваме за още по-бързи промени. Реформите и стратегията не бяха прилагани изобщо до 1997г.
Ако бях икономически магьосник и бях почнал промените в първите месеци след колапса през 1989 г., мисля, че нещата щяха да се развият много по-добре.
Щяхте да избегнете инфлацията.
Препоръчах да се въведе валутен борд още през 1990 г., но вие не го въведохте чак до 1997 г.
1996 г., ви сполетя хиперинфлацията.
По поръчка на Луканов ли написахте стратегията ?
Да. Помня един мой разговор с него през октомври 1990 г., когато правехме първоначалния вариант на програмата, а той бе премиер. Дадохме му я и след няколко дни той ни извика в офиса: „Ричард, това е много либертански доклад. Трябва да бъде социалистически. Ще приложим само част от него.“
Казах му, че икономиката е процес и за да работи, трябва да се гледа като цяло, а не оттук-оттам.
След поканата от Българското правителство Ран пристига в България с екип от американски специалисти .
Те асемблират тим от българските експерти .
Кулминацията е 600 страници документ наречен
"Проект за Български Икономически Растеж и Транзиция "
Този именно документ ще очертае бъдещето на милиони Български Граждани и хора за години и години занапред в България .Той и в момента определя всичко което се случва.
Планът се базира на опита от други държави с много по ограничен ресурс от нашия които много бързо са били трансформирани в добре работещи пазарни икономики с добър стандарт на живот за хората живеещи там .
Основни точки в плана са :
-Приватизация на над 2200 държавно планово управлявани дружества .
-Реформа в монетарната данъчната и банковата системи .
-Изтегляне на държавата от търговията и частните дружества и премахване на всички бариери в търговията
-Реформиране на социалната сфера околната среда и образованието .
-Реформиране в огромният външнотърговски комплекс на България . Всички експерти препоръчват бързи промени за да се ограничи в най кратки срокове
"тежестта "която ще се появи иминентно при подобен преход от комунизъм с планово управление към маркет капитализъм.
Междувременно поради колапса на СССР икономическата ситуация в България се влошава.
От една страна главните ни търговски партньори Ирак,Кувейт Катар и страните на Близкият изток имат огромни проблеми и доставките са ни блокирани.
Кувейт е повратна точка на конфликт в региона и Америка налага пълно търговско ембарго.
Преди дори самото ембарго да започне да действа колапсът на диктатурата на Тодор Живков заварва България с разрушена икономика и с над 11 милиарда долара чуждестранен външен дълг .
Натрупаният от комунистите към външни търговски кредитори за времето на съществуването дълг е 11 милиарда долара .
Той е основата на просперитета за 40 години като стандарт на живот в България .
Именно той е поддържал стандарта на живот на нашите родители заедно с бартерната търговия между България и Русия и България и Близкият изток .
Привилигированото ни положение на търговия обаче с тези държави е било безспорно за нас.
България е имала дългосрочни външно търговски връзки с тези партньори така и тяхното доверие
Дългосрочни налични поръчки и контракти и постоянно растящ обмен между тях заздравяващо се стратегическо бизнес партньорство .
Всичко накрая се е материализирало в огромни валутни приходи в някои сегменти на комплекса като оръжие и изгодна търговия по програми петрол срещу храни
земеделска продукция и оръжие срещу машини ,суровини,техологии и материали
Така погледнато всичко е работило перфектно .
Докато е имало комунизъм.
Плановата икономика и петилетките са продуцирали количества стоки които са били пласирани в общността и на изток дори при пълно изключване на основните пазарни фактори търсене и предлагане като Русия е абсорбирала почти изцяло износа ни а огромната мрежа външнотърговски дружества всички работещи на пазарен принцип са ни осигурявали така необходимите долари-твърда валута .
Тодор Живков ясно е осъзнавал обаче че вътрешната ни икономика е била пълен абсурд и въздух под налягане който и при най малката контракция на комунизмът ще рухне.
Затова и в последните години на комунизмът усилено се говореше за правене на българският лев конвертируем къмто международните валути.
БКП е имала години наред предварителна изпреварваща информация постъпваща от Външно Търговският Комплекс ясно показваща абсурдността на икономиката ни и силната ни зависимост от волята а Русия.
След колапса на СССР вътрешната ни валута лева се срина и показа какво следва в всяка планово проектирана икономика рано или късно.
На този етап вече беше твърде късно да се предприемат каквито и да било мерки за ограничаване на повредата а силната инфлация на лева ядеше покупателната сппособност на хората с минути .
Скоро левът вече струваше на международните пазари дори не толкова колкото самата му хартия на която бяха напечатани банкнотите. .
Всички помним какво последва .
Зимата на Виденов ,протестите,купонните системи ,липсата на стоки и храна в магазините , 500- те лева купуващи един брой хляб в магазина .
Надменно е да се търси голяма конспирация отвъд тази която създадоха 45 години управляващите ни господа комунисти .Много държави се реформираха и в момента са с три пъти по високи стандарти на живот .
Всички заклеймяващи прехода хора са или невежи или не виждат по далече от носа си че алтернатива липсва .
До ден днешен България се управлява от същата тази комунистическа върхушка от хора които контролираха и все още контролират всичко в България.
Мутрите ,пирамидите и всичко останало са следствия на погрешно направен преход .
Тези субекти просто заемат една освободила се пазарна ниша.
Социалният аспект на прехода обаче изцяло помрачи всичко и до ден днешен.
Най големият ни проблем от икономическа гледна точка беше че
нашият най голям търговски партньор СССР осигуряващ ни ,технологии машини,оборудване на бартерен принцип срещу нашите местно произведени стоки и фермерска продукция изчезна а пазарите ни ни там рухнаха.
Каналите за импорт и експорт вече не работеха .
Новото правителство в Кремъл диктуваше вече радикално различни нови условия
Само СССР пазарът и загубата ни дотук вече ни коствуваха над 20% от БВП на година .
За да направи още по сложна икономическата ни ситуация Москва отказва какъвто и да било бартер като изиска заплащане единственно и само в твърда валута -долари.
Ние нямаше откъде да вземем долари при положение че левът ни не струваше нищо Икономиката ни никога не е работела на пазарен принцип а външнотърговският ни комплекс доставящ изцяло валутата необходима на държавата ни бе с усложнена външна обстановка която беше спряла износа и търговиятаи не функционираше нормално по едни или други причини.
Друг е въпросът че впоследствие целият външнотърговски комплекс с всички фирми и подразделения бяха заграбени от шепа хора а всякаква документация унищожена .
Така всички наши западни предприятия останаха под контрол на шепа хора
( тези контолиращи прехода и държавата до ден днешен)
И така България беше залята от колабиращи предприятия ,сектори ,валута ,банки.
Крайната равносметка беше хаос и безработица ежедневно растящи цени и недостиг на основни продукти .Въведе се купонна система .
Унищожени бяха благосъстояние и инфраструкрура за трилиони долари от нереализирана търговия и кражби .
Хиперинфлацията унищожи валутата на държавата а дребните спестявания и парите на хората за старини никога не бяха възстановени нещо което е нечувано дори и в капитализъм в който държавата гарантира винаги дребните спестявания на хората в
банките.
И така .,
40 години комунизъм под ръководството на другаря Тород Живков през ноември 1989 г. всичко се срина.
СДС въведе валутен борд
Икономистът Ричард Ран пристига с делегация и оформя екипа който ще бъдат т.нар Архитекти на прехода в България
Като приближен на Роналд Рейгън Ран застъпва изцяло принципите на рейганомиката а именно:
-Ниски данъци
-Държавна ненамеса в бизнеса
-Премахване търговските бариери
В докладите изпратени от Ран до Американската камара на търговия се набляга на
реформа в Аграрният ни сектор и се анализират много детайлно причините за изключителното според доклада по мащаби замърсяване на околната среда и водите в България .
В часта на обработваемите земи определени региони в които Комунистическият аграрно промишлен комплекс е действувал и използувал неконтролируемо препарати ,хербициди и химикали земите ни буквално са били напоени и замърсени с химикали и пестициди.
Комунистическият аграрно промишлен комплекс безконтролно е изливал тежки и отровни пестициди като е замърсил изключително голяма част от площа на обработваемата земя а усложняващ факт е че индустриалните ни производства същодопринасят с замърсяване поради тотално остарелите методи на добив .
Ран набляга в докладите си че поради липса на свободна преса в комунистическият режим и липсата на воля при управляващите информацията за магнитута на отравяне и замърсяване и проблемите с околната среда са били тотално игнорирани с години от БКП.
В момента за наша радост всичко това е минало и почти изцяло нашите обработваеми земи са чисти и тези органични замърсители от години са отдавна абсорбирани и липсващи но за тези години тогава
в докладите на Ран ясно се посочат че някои от най тежко субсидираните ни производства в България са тези с най голем ефект на замърсители в държавата.
В края доклада той казва :
"Повредата и отравянето в специфични региони на обработваемата земя е значителна"
За всеки отделен сектор в България бива изготвен детайлен доклад от препоръки и оценки и решения като общият проект е о 600 страници в няколко секции :
1) Глава първа -Очертава детайлно ситуацията в Българската икономика.
2)Глава втора -Политика и мерки в различните сектори за успешен преход .
3)Глава три-Необходими интитуционални промени за насърчаване продуктивност в пазарна икономика и специфиччно важни индустрии за България
Нека всеки сам си направи изводите докъде сме я докарали в реформите след като до 1990 г нито една точка от насоките не е изпълнена .
Единственно сме раздържавили и окрали хиляди предприятия и сме умищожили инфраструктурата и пазарите си които именно ни бяха нужни за да възкресим икономика на пазарен принцип .
Субсидии инавсякъде от тютюн до земеделие .
Липса на реално работеща конкуренция на пазарен принцип
Държава работеща с комунистически прийоми вряща си носа в всеки един сектор
Няма коментари